Vedtægter
Vedtægter for Ølgod Idrætsforening
(Stiftet 13. april 1915)
§1 Foreningens navn
§1 Ølgod Idrætsforening - herefter kaldet ØIF.
§2 Foreningens hjemsted
§2 Varde kommune
§3 Foreningens formål
§3 Foreningens formål er ved idræt og andet kulturelt virke at fremme og styrke det frivillige foreningsarbejde i Ølgod og omegn.
§4 Medlemskab
4.1 Som medlem af foreningen kan optages alle, der vil acceptere foreningens vedtægter.
4.2. Medlemskab af foreningen består af:
A) Et aktivitetskontingent eller
B) Et passivkontingent
Aktive medlemmer er medlemmer, der deltager i en aktivitet.
Passive medlemmer er medlemmer, der kun betaler passivkontingent.
Både aktive og passive medlemmer har stemmeret.
4.3 Træner, hjælpetrænere samt ledere i øvrigt er automatisk medlem af foreningen.
4.4 Medlemskab af foreningen forudsætter betaling af kontingent.
4.5 Bestyrelsen kan ekskludere et medlem, der arbejder imod foreningen. Det ekskluderede medlem kan skriftligt forlange, at eksklusionen bliver prøvet på førstkommende generalforsamling.
§5 Generalforsamlingen
5.1 Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed.
5.2 Generalforsamlingen indkaldes via e-mail til alle medlemmer og/eller opslag på foreningens hjemmeside/Facebook-side med mindst 3 ugers varsel. Indkaldelsen skal indeholde en foreløbig dagsorden. Generalforsamlingen afholdes inden udgangen af marts.
5.3 Forslag til dagsordenen sendes til bestyrelsen senest 14 dage før, og medlemmerne skal have kendskab til den endelige dagsorden senest 8 dage før.
5.4 Stemmeret i foreningen: Alle medlemmer, der er fyldt 15 år, har stemmeret. Forældre til børn under 15 år har en stemme pr. barn – dog har intet medlem mere end én stemme.
5.5 Alle, der er fyldt 15 år, kan vælges til bestyrelsen – dog skal formand og kasserer være fyldt 18 år.
5.6 Alle afgørelser vedtages med simpelt flertal – dog skal vedtægtsændringer besluttes med 2/3 flertal. Alle afstemninger afgøres skriftligt.
5.7 Generalforsamlingens dagsorden
- Valg af dirigent, referent og stemmetællere
- Aktivitetsudvalgenes beretning
- Bestyrelsens beretning
- Fremlæggelse af regnskab og budget
- Indkomne forslag
- Valg af bestyrelse og suppleant
Forperson (ulige år)
Kasserer (lige år)
1 næstforperson (lige år)
2 repræsentanter (ulige år)
1 suppleant for et år
- Valg af revisorer
- Evt.
5.8 Bestyrelsen kan beslutte, at generalforsamlingen helt eller delvist afvikles digitalt, hvis forhold gør det umuligt at afvikle generalforsamlingen som et fysisk møde.
§6 Ekstraordinær generalforsamling
6.1 Et flertal i bestyrelsen kan indkalde til en ekstraordinær generalforsamling, og bestyrelsen skal indkalde til en ekstraordinær generalforsamling, når mindst 33% af medlemmerne ønsker det.
6.2 Indkaldelsen til den ekstraordinære generalforsamling skal ske senest 14 dage efter modtagelsen af begæringen.
Med indkaldelsen sendes den endelige dagsorden. Varsling som ved den ordinære generalforsamling.
§7 Bestyrelsen
7.1 Bestyrelsen står for den daglige ledelse af foreningen mellem de årlige generalforsamlinger.
7.2 Bestyrelsen består af 5 medlemmer, der efter generalforsamlingen konstituerer sig på førstkommende bestyrelsesmøde senest 14 dage efter generalforsamlingen.
Bestyrelsen konstituerer sig med en forperson (valgt direkte på generalforsamlingen), næstforperson, kasserer (valgt direkte på generalforsamlingen) og en sekretær.
7.3 Bestyrelsen vælges for 2 år og kan genvælges.
7.4 Der vælges hvert år en suppleant til bestyrelsen. Hvis et bestyrelsesmedlem forlader bestyrelsen i valgperioden, indtræder suppleanten i stedet. Når en suppleant indtræder i bestyrelsen, er vedkommende på valg, som den han/hun indtræder for. Bestyrelsen fordeler posterne mellem sig på ny.
7.5 Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når minimum 3 af bestyrelsens medlemmer er til stede.
7.6 Bestyrelsen udarbejder en forretningsorden for dets interne samarbejde, samt samarbejdet med klubberne/afdelinger og kan nedsætte arbejdsgrupper efter behov. Forretningsorden gennemgås og revideres hvert år efter generalforsamlingen med alle klubberne/afdelinger.
§8 Regnskab/økonomi
8.1 Regnskabsåret er kalenderåret (regnskabsperioden er 1/1-31/12)
8.2 Regnskabet føres af kassereren og skal indeholde oversigt over indtægter og udgifter samt en status. Bestyrelsen er ansvarlig for at udarbejde regnskabet.
8.3 Regnskabet forelægges bestyrelsen løbende samt tilses og revideres af de af generalforsamlingen valgte revisorer.
§9 Dispositionsret
9.1 Det er formanden eller kassereren i forening med et andet bestyrelsesmedlem, der har ret til at indgå aftaler på foreningens vegne. Ved køb eller salg af fast ejendom skal hele bestyrelsen underskrive aftalen.
9.2 Der påhviler ikke foreningens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, der påhviler foreningen.
§10 Vedtægtsændringer
§10 Ændringer af vedtægterne kan vedtages på en ordinær eller ekstraordinær generalforsamling, når forslaget er indsendt til tiden, og mindst 2/3 af de fremmødte stemmeberettigede stemmer for forslaget.
§11 Opløsning af foreningen
11.1 Foreningen kan opløses på en ekstraordinær generalforsamling, hvor mindst halvdelen af foreningens medlemmer er til stede. Der kræves mindst 3/4 af de afgivne stemmer, for at forslaget kan vedtages. Hvis det nødvendige flertal på 3/4 for en opløsning opnås, men med under halvdelen af medlemmerne til stede, indkaldes til endnu en ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutning om foreningens opløsning kan vedtages med 3/4 af de afgivne stemmer uanset antallet af fremmødte.
11.2 I tilfælde af opløsning gives foreningens formue til almennyttige formål, som besluttes på den opløsende generalforsamling.
11.3 Vedtaget på den ordinære generalforsamling.
Ølgod den 25. marts 2024